Ακρότητες, Schrader

Τίτλος: Ακρότητες (First Reformed)
Σκηνοθέτης: Paul Schrader
Παραγωγή: 2018

Η ταινία Το Ημερολόγιο ενός Επαρχιακού Εφημερίου του Bresson είναι από τις προσωπικά αγαπημένες μου. Ο αναγνώστης μπορεί λοιπόν να φανταστεί την έκπληξή μου όταν ο πρωταγωνιστής της τελευταίας ταινίας του Paul Schrader, ένας ιερέας με το όνομα Toller (Ethan Hawke), αρχίζει να γράφει ημερολόγιο και με voiceover να μας το διηγείται κιόλας (στην ταινία του Bresson  γίνεται ακριβώς το ίδιο, όπως επίσης και στις δύο ταινίες ο ιερέας φαίνεται να έχει την ίδια ασθένεια!) Φυσικά η τέχνη μιμείται την τέχνη, όλοι το γνωρίζουν αυτό, απλώς στην περίπτωση του Schrader αυτή η μίμηση δε φαίνεται να έχει κάτι ουσιώδες.

Σεναριακά μεταφερόμαστε στην εποχή μας, με τα περιβαλλοντικά προβλήματα και τις επιθέσεις καμικάζι, όπου ο Schrader τοποθετεί το Χειμερινό Φως του Bergman και τον Εφημέριο του Bresson υπό το πρίσμα του σύγχρονου θεατή.

Αξιοπρεπής η ερμηνεία του Ethan Hawke και της συμπρωταγωνίστριάς του Amanda Seyfried. Οι καλές ερμηνείες ωστόσο δεν μπορούν να σώσουν ένα αδύναμο σενάριο που από την αρχή κιόλας αφήνει αναπάντητα ερωτήματα. Κάποιες συναισθηματικές εκρήξεις των ηρώων μένουν αδικαιολόγητες και οι απλές νύξεις δεν επαρκούν για να ολοκληρώσουν την ψυχοσύνθεσή τους. Ακόμα και το μετέωρο φινάλε δεν είναι σαφές που οδηγεί, ούτε δικαιολογείται όσο ξεδιπλώνεται η πλοκή.

Η σκηνοθεσία, με τα γεωμετρικά post-Dreyer κάδρα, καταντά φτιαχτή και κουράζει. Γιατί οι πρωταγωνιστές πρέπει να καθίσουν ακριβώς κάτω από το παράθυρο, στο κέντρο του πλάνου, μόνο και μόνο για να συναρμολογήσουν το τέλειο καδράρισμα, αν αυτό δεν αποσκοπεί κάπου πέρα από το αισθητικό αποτέλεσμα;

Βέβαια, η ταινία έχει και κάποια πιο επιτυχημένα στοιχεία όπως τη «συνεδρία» του προβληματισμένου Michael με τον ιερέα Toller, καθώς και τα ήσυχα, σιωπηλά πλάνα που διακόπτονται από τις χορωδίες και χρωματίζουν κάπως την άνευρη σκηνοθεσία. Η επιρροή από συγκεκριμένους auteurs που άφησαν ιστορία στον κινηματογράφο είναι σοκαριστικά εμφανής, σε σημείο που ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με μία ταινία mix-and-match των Dreyer (καδραρίσματα), Bergman (χρήση του ήχου και διάλογοι) και κυρίως Bresson (αποστασιοποιημένη σκηνοθεσία και ερμηνείες) και με μία δόση από Tarkovsky (η σκηνή της αιώρησης). Σε συνδυασμό με τα σεναριακά κενά δίνεται η εντύπωση ότι βλέπουμε αποσπάσματα από διαφορετικές ταινίες, χωρίς ενιαίο νόημα.

Εν τέλει, αξιόλογη η προσπάθεια του Schrader και σοβαροφανής: σε ένα Χόλιγουντ που κατακλύζεται από ταινίες κάτω του μετρίου, αυτός καταφέρνει και φτάνει στη βάση. Αν δεν ήταν για την faux πνευματικότητα και το άγουρο σενάριο, καθώς και για την απίστευτη ομοιότητα με άλλους σκηνοθέτες, θα μπορούσε να ανεβάσει κι άλλο τον πήχη.

Προσωπική αξιολόγηση: 4/10

Φωτογραφία: Α24

Κατηγορία

1917, Sam Mendes

Κριτική ταινίας: 1917 / Σκηνοθέτης: Sam Mendes / Παραγωγή: 2019 Ευτυχώς κυκλοφορούν, έστω και σπάνια, και Χολιγουντιανές (συμ)παραγωγές...

Ταραντίνο, «Κάποτε στο… Χόλιγουντ»

Κριτική ταινίας: Κάποτε στο Χόλιγουντ / Σκηνοθέτης: Quentin Tarantino / Παραγωγή: 2019 Το ότι ο Ταραντίνο μπορεί να...

Παράσιτα, Bong Joon-Ho

Εν τέλει, μια όχι κακή ταινία, άριστη από τεχνικής άποψης, καθόλου βαρετή, αλλά αφελής στους συμβολισμός της, η οποία θα απογοητεύσει τους απαιτητικούς σινεφίλ που θέλουν να δουν ένα έργο με κάποια καλλιτεχνική αξία.

Τζόκερ, Todd Phillips

Κριτική ταινίας - Τζόκερ (Joker) / Σκηνοθεσία; Todd Phillips / Παραγωγή: 2019 Το Joker είναι μία βαθύτατα πολιτική...

«Η Μεταμόρφωση και άλλες ιστορίες», Κάφκα

Κριτική, βιβλίο / Τίτλος: Η Μεταμόρφωση και άλλες ιστορίες / Συγγραφέας: Φραντζ Κάφκα / Μετάφραση: Απόστολος Στραγαλινός / Εκδ. ΜίνωαςΡωτήστε...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.