Τόνι Έρντμαν

Τίτλος: Toni Erdmann

Σληνοθέτης: Maren Ade

Έτος κυκλοφορίας: 2016

 

Αντί για τη συνηθισμένη κριτική μου, αποφάσισα απλώς να αναφέρω τους βασικούς λόγους για τους οποίους πιστεύω ότι το Toni Erdmann είναι μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς (μαζί με το Moonlight και το Paterson):

  • Περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα των ανθρωπίνων συναισθημάτων. Μια σκηνή μπορεί να σε κάνει γελάσεις, να κλάψεις ή απλά να αισθανθείς τελείως άβολα. (Κάτι ανάλογο με τη μουσική του Mozart – χωρίς το άβολο αίσθημα φυσικά!)
  • Πρωτοκλασάτες ερμηνείες και άκρως τρισδιάστατοι χαρακτήρες. Ακόμα και οι υποστηρικτικοί ρόλοι ερμηνεύονται με απίστευτο βάθος.
  • Σχολαστική προσοχή σε όλες τις λεπτομέρειες. Φημολογείται ότι η σκηνοθέτιδα, Maren Ade, συνέλεξε υλικό 120 ωρών από το οποίο έπρεπε να επιλέξει μόλις τρεις ώρες. Η επιμονή με την οποία το έκανε φαίνεται σε κάθε σκηνή, όπου κάθε χειρονομία, αντικείμενο, συναίσθημα και διάλογος αποτελούν την τέλεια σύνθεση.
  • Η ουδέτερη και καθόλου αντικειμενική ματιά της σκηνοθέτιδας σε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα, αυτό της σχέση πατέρα και κόρης. Ενώ όλες οι μικρές λεπτομέρειες στην αποτύπωση της σχέσης βρίσκονται στη θέση τους, η Ade κρατάει μια αποστασιοποιημένη οπτική ματιά και δεν καταφεύγει σε εύκολα συμπεράσματα και στερεότυπα.
  • Μια σχεδόν τέλεια απεικόνιση της παγκοσμιοποίησης με προεκτάσεις στον κόσμο των επιχειρήσεων και στα πιο φτωχά κράτη της της Ευρωπαϊκής Ένωσης: μαθαίνουμε πώς στο Βουκουρέστι βρίσκεται το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Ευρώπης αλλά κανένας δεν πηγαίνει εκεί επειδή δεν έχει χρήματα.
  • Η αποφυγή κλισέ, τόσο στον διάλογο όσο και στην απόδοση των χαρακτήρων. Όλοι από τους οποίους φαίνονται να πειραματίζονται στη ζωή τους, ανεξαρτήτως ανατροφής και καθημερινότητας
  • Η τέλεια δομή. Αν και πρόκειται για σχεδόν τρίωρη ταινία, η σκηνοθέτιδα καταφέρνει να αναπτύξει τις ιδέες της με πραγματική μαεστρία, επιφυλάσσοντας εκπλήξεις καθόλη τη διάρκεια της πλοκής. Αυτό από μόνο του αποτελεί σημαντικό κατόρθωμα.
  • Τέλος, η ίδια η γλώσσα. Όσοι από εσάς θεωρείται τη γερμανική γλώσσα σκληρή, επιθετική και τραχιά στο άκουσμα της, ίσως θα έπρεπε να αναθεωρήσετε την άποψη σας και να αναρωτηθείτε αν πραγματικά αυτό πιστεύετε οι ίδιοι ή αν είναι προϊόν κάποιου στερεότυπου. Δώστε την ευκαιρία στα αυτιά σας να την απολαύσουν όπως είναι: απαλή, μελωδική, ποιητική και διανοούμενη – η γλώσσα των μεγάλων Ευρωπαίων ποιητών και φιλοσόφων.

Τέλος, καταλαβαίνω πως οι περισσότερες κουλτούρες αντιλαμβάνονται το χιούμορ διαφορετικά. Και ενώ οι περισσότερες αγγλόφωνες κριτικές αναφέρονται στο Toni Erdmann ως κωμωδία, προσωπικά θα το χαρακτήριζα κοινωνικό δράμα. Ναι, γέλασα μια-δυο φορές, αλλά δεν μπορώ να παραγκωνίσω τις αμέτρητες περιπτώσεις μελαγχολίας και αμηχανίας. Και ίσως και αυτό να είναι και το σημαντικότερο κατόρθωμα αυτής της τόσο ξεχωριστής ταινίας: η ικανότητα να παρουσιάσει την εναλλαγή των πιο βασικών ανθρώπινων συναισθημάτων σαν την πιο φυσική, την πιο αποδεκτή διαδικασία.

Βαθμολογία: 8/11

Κατηγορία

1917, Sam Mendes

Κριτική ταινίας: 1917 / Σκηνοθέτης: Sam Mendes / Παραγωγή: 2019 Ευτυχώς κυκλοφορούν, έστω και σπάνια, και Χολιγουντιανές (συμ)παραγωγές...

Ταραντίνο, «Κάποτε στο… Χόλιγουντ»

Κριτική ταινίας: Κάποτε στο Χόλιγουντ / Σκηνοθέτης: Quentin Tarantino / Παραγωγή: 2019 Το ότι ο Ταραντίνο μπορεί να...

Παράσιτα, Bong Joon-Ho

Εν τέλει, μια όχι κακή ταινία, άριστη από τεχνικής άποψης, καθόλου βαρετή, αλλά αφελής στους συμβολισμός της, η οποία θα απογοητεύσει τους απαιτητικούς σινεφίλ που θέλουν να δουν ένα έργο με κάποια καλλιτεχνική αξία.

Τζόκερ, Todd Phillips

Κριτική ταινίας - Τζόκερ (Joker) / Σκηνοθεσία; Todd Phillips / Παραγωγή: 2019 Το Joker είναι μία βαθύτατα πολιτική...

«Η Μεταμόρφωση και άλλες ιστορίες», Κάφκα

Κριτική, βιβλίο / Τίτλος: Η Μεταμόρφωση και άλλες ιστορίες / Συγγραφέας: Φραντζ Κάφκα / Μετάφραση: Απόστολος Στραγαλινός / Εκδ. ΜίνωαςΡωτήστε...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.